Tilbage i 2005, dengang boligmarkedet for alvor gik stærkt og det var med at slå til når der var noget til salg, købte Ann Faber og hendes mand Anders Damstedt Faber en lille lav gul bungalow i Helsingør. Murermesterhuset forvandlede de til en to-etagers ejendom med stor rumlighed og et lysindfald udover det sædvanlige. Kom med indenfor og se hvordan Ann Faber forstår at jonglere med former, farver og tekstiler.
“Huset stod rigtig slidt med brune vinduer og gule mursten. Men både min mand og jeg kunne se nogle muligheder, så vi slog til”, fortæller designer og kreativ direktør Ann Faber og fortsætter: “Huset var i et plan (100 m2) med fuld kælder og vi begyndte med at hive alt ud, og når jeg siger alt så mener jeg ALT. Vi lavede ny el, vand, varme, køkken og badeværelse. Det tog cirka et års tid, men så var alt også som vi gerne ville have det”.
Den store udfordring for parret kom da de ventede deres første barn. Ann Faber arbejdede hjemmefra, med sin netstofbutik Betty P, og da der ikke var så mange rum – et soveværelse, to stuer, hvoraf den ene stue fungerede som kontor, plus en udestue – måtte parret gå i tænkeboks. Kunne de bygge om?, kunne de flytte nogle vægge? eller skulle de bygge til? De valgte det sidste og tegnede selv hele den nye førstesal. Øje for detaljen, rum og lys har de nemlig begge.
“På førstesalen har vi prioriteret loftshøjden så vi kunne få så reelle kvadratmeter som overhovedet muligt. Vi ville helst undgå en løsning, hvor det hele endte med skrå vægge, så højden i alle rum rum svinger fra to en halv meter til tre en halv meter til loftet. Og det er faktisk noget af det vi har været gladest for. Desuden er der rigtig mange skæve vinkler, det giver en dejlig stemning når ikke alt bare er firkantede rum”, fortæller parret. Udover at loftshøjden har gjort rummene mere rumlige, så får lyset også lov til at brede sig på en helt anden måde og således fik familien cirka 85 ekstra yderst charmerende kvadratmeter at boltre sig på – fordelt på fire nye værelser og et lille badeværelse.
“Det har været hårdt at bygge om, også selv om vi godt kunne bo i huset mens det stod på, fortæller Ann og Anders Faber. Vi slog først hul i mellem etagerne da førstesalen næsten stod klar, men vi er rigtig glade for resultatet, vi er glade for alle værelserne og for den store trappe som binder etagerne sammen. Det gør, at man ikke føler at man er så langt fra hinanden selvom ungerne leger oven på, eller jeg sidder og arbejder i kontoret”.
Indretningsstilen beskriver de selv ganske præcist med blot to or. Farverig og lys. “Jeg finder inspiration mange steder og bruger mange af mine ting fra butikken i vores indretning. Det gør at vi nok skifter ud i tingene lidt oftere end normalt. Vi er ofte ret enige om tingene, dog er det nok Anders, der står for de lidt større ting, mens jeg tager mig af selve indretningen. Men vi ping-pong’er rigtig meget med ideer med alt fra nye ombygninger og renoveringer til nye møbler eller kreative indretningsting”, forklarer Ann.
For os besøgende kan det virke en smule intimiderende at det hele er så gennemført og perfekt. Hvordan kan der være så meget styr på tingene med to små børn i huset? Ann forklarer selv, at måden hun gør det på, er ved at begrænse mængden af børneting over hele huset.
“Vi har nogle rum, blandt andet udestuen, som vi bruger som legeværelse her i stueetagen. Her kan børnene rode til og vi kan så ryde op en gang imellem – med den store skovl. På den måde holder vi de store mængder af legetøj ude af stuerne, så vi også føler at hjemmet er på de voksnes præmisser. Vi sørger også for at have meget opbevaringsplads, så som reoler, skuffer, kasser og æsker, så man kan få tingene lidt væk”.
Det virker som om huset i Helsingør, efter knap 10 års renoveringer, endelig er færdigt. Men sådan er det åbenbart ikke. “Jeg tror alle husejere vil sige at man aldrig bliver helt færdig. Vi er i gang med at at udvide butikken, det betyder at vi renoverer nogle flere rum i kælderen og igen så tager det altid lidt om sig når det er os, så vi river al rørføring ud og etablerer nye rør rundt i hele kælderen så det hele sidder lidt smartere og flottere. Derudover er der også nogle ting i haven. Vi vil gerne have en terrasse om på forsiden af huset – med udgang fra udestuen og så har vi et gammelt drivhus som vi nok piller ned i løbet af sommeren”, afslutter Ann med et stort smil.
Tæt på Ann Faber og BettyP:
“Jeg har altid interesseret mig for tekstiler og design. Jeg har som lille siddet og syet dukketøj med min mormor som selv var en utrolig dygtig til at sy. Hun købte tekstiler med hjem fra alle deres rejser rundt i europa så det er nok lidt der det hele startede og det er da også derfor at min butik er opkaldt efter hende – BettyP”.
Efter Ann Faber blev færdig som tekstildesigner på Danmarks Designskole arbejdede hun som designer for forskellige accessoriesmærker, men hun kunne hele tiden mærke, at det at lave noget for sig selv trak. Og da hun kommer fra en lang slægt af selvstændige så lå det nok i kortene.
“Jeg syntes selv, at der manglede en kvalitets stofforretning på nettet. Der findes flere butikken i København, men der manglede et sted, hvor man var sikker på, at det som var i netshoppen bare 100% i orden. Jeg havde oparbejdet en rigtig god erfaring i at handle med forskellige leverandører via mine tidligere ansættelser, så jeg valgte at gå direkte til de forkellige producenter og det er så blevet til at jeg selv henter ting hjem fra Japan, England, Spanien og Tyskland”.
“Grunden til at jeg har valgt de engelske Liberty tekstiler og de japanske Kokka, Itaya Naomi og KEI tekstiler er, at de er af så høj kvalitet både i deres vævning og materialer men også deres design. Jeg bliver simpelthen aldrig træt af at kigge på dem og jeg bliver glad hver dag når jeg sender tekstilerne afsted til kunder, vel videne at om nogle dage så er det lavet til de smukkeste puder, bukser, skjorter eller pigekjoler. Faktisk er det en kæmpe fornøjelse når kunder enten på mail eller via vores facebook (facebook.com/bettyp.dk) deler billeder af det de har lavet – det varmer”.
Photos by Kira Brandt, Text and Styling by Katrine Martensen-Larsen