Bjørn Wiinblads Blå Hus

Det står fuldstændig intakt – Bjørn Wiinblads Blå Hus i Kongens Lyngby. Et stykke dansk kulturhistorie uden mage og et vidnesbyrd om hvilken multikunstner Wiinblad var. Kom med en tur indenfor – i et hus , hvor der blev levet, beværtet og arbejdet nat og dag. Et hus der stadig lever i Wiinblads ånd og hvor der fortsat produceres eventyrlig brugskunst.

20140603_120118_Android

20140603_120109_Android 20140603_120101_Android

Huset er i en meget dårlig forfatning, men en gennemgribende istandsættelse er undervejs.20140603_120042_Android20140603_113538_Android 20140603_113337_Android20140603_113315_Android20140603_113258_Android

Bjørn Wiinblad ville have fire enorme runde sofaborde i sin dagligstue, men for at få plads til dem savede han benene af i forskellig højde så de kunne skubbes ind under hinanden.

Der er bøger overalt i dagligstuen og efter sigende havde han læst det hele.20140603_113200_Android20140603_112405_AndroidI det gule værelse modtog han sine gæster med et glas champagne, men da han ikke brød sig om boblerne fik alle en skive agurk i deres glas. Agurken tiltrækker nemlig bobler. Husbestyrerinden kunne dagen efter finde adskillige skiver agurk rundt omkring i keramikken. Nogen af gæsterne kunne godt lide den mousserende effekt.

På sine rejser rundt i verden købte han alt hvad han så der var blåt og hvidt og alt blev hængt symmetrisk op i hjemmet. Historien lyder at han altid rejste med kuffert propfyldt med kontanter, så han altid var klar til at købe. Ofte mistede han sin kuffert – glemte den på en rasteplads eller lagde den på taget af sin Porche og kørte. Så ringede han hjem til sin sekretær som straks sendte en ny taske af sted. Wiinblad tjente styrtende med penge og havde huse flere steder i verden – alle stop fyldte med antikviteter og keramik.

20140603_112159_AndroidBemærk påskeægget der står på en fod her på skrivebordet. 36 signerede eksemplarer lavede han af dem årligt og hvert år fik Dronning Ingrid nr. 1. Og hvert år kom hun til frokost når det store Magnolietræ i haven blomstrede og så fik hun overrakt sit påskeæg. Det forlyder at Dronning Margrethe og hendes to søstre har delt æggene imellem sig efter moderens død. 20140603_111715_Android 20140603_111638_Android 20140603_111624_Android

I spisestuen blev der holdt adskillige middagsselskaber og Wiinblad inviterede kunstnere, skuespillere og forfattere fra hele verden. Folk han mødte på sin vej. Han samlede altid en 10-12 mennesker,så der var interessante samtaler omkring bordet. Arnold Schwarzenegger og Erica Jung kom tid på besøg og som alle andre gæster fik de hver eneste gang et håndmalet bordkort som under kaffen blev pakket fint ind så de kunne få det med hjem.20140603_111516_Android 20140603_111451_Android

Loftet i spisestuen – besat med fliser.

20140603_111401_Android 20140603_111355_Android Wiinblad havde fuldkommen styr på sine farver. Her er de røde nuancer gemt i en slagbænk.20140603_111342_Android 20140603_111334_Android20140603_111232_AndroidOgså kulisser og scenografier til teaterforestillinger lavede han.20140603_111104_Android 20140603_111027_Android 20140603_110945_Android En dag kom en amerikansk delegation forbi og de købte 10 af disse damer i bronze – bare i fuld figur.20140603_110937_Android20140603_110929_Android 20140603_110924_Android 20140603_110908_Android 20140603_110833_Android 20140603_110807_Android 20140603_110604_Android 20140603_110546_Android20140603_110539_Android 20140603_110527_Android 20140603_110501_Android 20140603_110445_Android Der er stadig liv på keramikværkstedet i Det Blå Hus.20140603_110208_Android20140603_110135_Android

Rosendahl Design Group står overfor at revitalisere Bjørn Wiinblad brandet og har også været med til at sikre, at Bjørn Wiinblads værksted og hus kan blive et muserum. Og netop det at gøre huset til et levende museum var et af Wiinblads højeste ønsker.

20140603_105652_Android 20140603_105537_Android 20140603_105534_Android

Keramikeren Bjørn Wiinblad  (1918-2006) er kendt for sin fabulerende streg og frodige kvindeskikkelser, og hans enorme produktion tegner sig for et af de mest farverige kapitler i dansk brugskunsthistorie. De seneste årtier har der været lidt stille omkring Wiinblad, men ikke længere. Dette efterår genopstår Wiinblad nemlig som brand, når Rosendahl Design Group skriver videre på fortællingen om den livsglade multikunstner og lancerer Bjørn Wiinblad 2.0. Kollektionen hylder Wiinblads autentiske og eventyrlige univers, men har samtidig et moderne, funktionelt formsprog, der bejler til både nostalgiske samlere og nye generationer.

Multikunstneren og levemanden Bjørn Wiinblad satte gennem en menneskealder sin snørklede signaturstreg og fantasifulde kvindeansigter på mange forskellige flader fra keramik til scenografi og totalindretning. Modsat sine samtidige, der dyrkede funktionalismen og det rene, hvide udtryk, var Wiinblad maximalist. Både når det kom til sin produktion og i sit kunstneriske udtryk, som op gennem 1960’er og 70’erne tog hans popularitet til utrolige højder, også internationalt. Ethvert dansk hjem med respekt for sig selv boede således med Wiinblad-design og indfriede dermed Bjørn Wiinblads kunstneriske mission om at nå ud i folks stuer og sprede glæde med sit finurlige og farverige design. I takt med tiden gik Wiinblad dog gradvist fra ”cool” til ”kitsch” – men rører nu på sig igen. Efter mange år i skyggen er Wiinblads produkter i dag blevet trendy loppefund og eftertragtede samlerobjekter, ja, ligefrem kult, og denne tendens griber Rosendahl Design Group fat i med relanceringen og revitaliseringen af Bjørn Wiinblad anno 2014.

Inspiration ud af det blå
Bjørn Wiinblad var verdenskunstner og verdensmand, men intet sted stod hans hjerte så nær som Det Blå Hus” i Kgs. Lyngby. Det var her, han boede og arbejdede fra 1966 og frem til sin død, og huset er i dag den vigtigste kilde til forståelsen og videreførelsen af Wiinblads kunstneriske arv og DNA. En stor del af arbejdet med revitaliseringen af Bjørn Wiinblad brandet er derfor foregået i Det Blå Hus, hvor tusindvis af motiver er blevet gennemgået med samme legesyge tilgang, som Bjørn Wiinblad selv havde til designprocessen. Resultatet er en kollektion på 47 nye Wiinblad-dele med motiver, der er genskabt 100 % efter Bjørn Wiinblads originale streg, men indsat i et moderne farve- og produktunivers, der rummer en autentisk, men også tidssvarende fortælling om Wiinblad. Samarbejdet med Rosendahl Design Group støtter desuden op om fortællingen om Bjørn Wiinblad ved at yde økonomisk støtte til, at Det Blå Hus omdannes til et arbejdende museum, præcis efter Wiinblads eget ønske.

På fornavn med farverigt & personligt design
Som kunstner skabte Bjørn Wiinblad både unikadesign og bredere produktioner – altid med kvinderne som gennemgående motiv. Ikke mindst deres blik er helt særligt; sørgmodigt, mystisk, blidt eller nysgerrigt, måske fordi Wiinblad, uanset hvor mange ansatte han havde, altid malede øjnene selv. Dermed blev kvinderne til små personligheder, der fik poetiske navne og karakteristiske træk som rosenkålsører, korte arme, små bryster og kantede næser.

I respekt for designarven sætter Rosendahl Design Group også kvinderne i centrum for efterårets nylanceringer og byder velkommen til Rosalinde, Felicia, Cecilia, Amelia og Rosemunde, der er produceret på krus, termokrus, skåle, vaser, urtepotteskjulere, skærebrætter, lysestager, kagedåser og bakker. Formsproget er enkelt og organisk, og motiverne er skabt på en hvid baggrund i seks gennemgående farver, der kan mixes på kryds og tværs – eller føres igennem med forkærlighed for en enkelt farve. Wiinblads signaturfarve blå er naturligvis selvskreven på paletten og suppleres af fem andre tidsløse farver; lilla, sort, grøn, gul og rød, ganske som den farveelskende og flamboyante Wiinblad selv ville have haft det.

Andetsteds på bloggen kan du se alle de nye produkter.