Fortvivl ej, hvis du hverken har sommerhus eller kolonihave. For langt mindre kan du hægte en lille mobil salon med to sovepladser bag på din bil og komme helt tæt på både skov, strand og mark. Campingvognen behøver ikke være et stort trist skrummel – og lige nu viser Danmark sig for sin smukkeste side, så det er bare om at komme afsted.
MKP Petit
Denne lille vogn hedder Petit og historien bag vognen således: I 1923 etablerede karetmager Mikkel Kristian Pedersen firmaet M. K. Pedersens Karrosserifabrik, der udover kareter blandt andet byggede førerhuse og kølekasser til lastvogne samt glasfiberbåde. I slutningen af 1950’erne fik man den glimrende idé, at bygge en lille campingvogn i glasfiber. Formen med de karakteristiske runde hjørner blev kopieret fra det gamle folkevognsrugbrød, og havde iøvrigt den fordel at vindmodstanden var lav. Sidelisterne kørte datidens lastbiler også rundt med og de buede vinduer klarede man, når den lokale rugbrødsfabrik var færdig med dagens produktion. Mens ovnene endnu var varme blev plexiglasset varmet op, så det efterfølgende kunne formes.
For Lene og Michael, der ejer vogne,begyndte eventyret med et medlemsskab i Morris klubben. ”Et af medlemmerne havde investeret i en Petit og vi forelskede os hovedkuls. Sådan en måtte vi også eje. Den lille primitive vogn passede perfekt til os – et herligt alternativ til stationær luksus”, forklarer Lene. Parret holdt udkig og på et job i Ribe mødte Michael en fyr, der havde en Petit stående hjemme i sin lade i Vester Hæsing, ikke langt fra parrets bopæl i Faaborg. ”Efter lidt overtalelse indgik vi en byttehandel. Han havde brug for en ny teltvogn og det kunne jeg skaffe”, forklarer Michael og fortsætter: ”Vi hentede vognen, iøvrigt ad flere omgange, for første gang kunne vi ikke finde døren og et par af vinduerne”, ler Michael.
En kærlig hånd og masser af knofedt
Herefter kunne den håndgribelige del af arbejdet gå igang. En istandsættelse der kom til at tage knap et halvt år, og som udover en bunke arbejdstimer kostede omkring kr. 20.000,- i reservedele og tilbehør. Michael, der er uddannet kleinsmed, skilte undervognen fra kabinen og alt hvad der var i stykker eller råddent blev repareret og udskiftet. Vognen blev til sidst autolakeret, selvfølgelig i den samme røde farve som Morris’en, og så blev den kørt til syn. Et syn den iøvrigt klarede uden bemærkninger. Indvendigt har Lene pyntet med tæpper, puder og service i herlige røde og grønne sommerfarver, og hun har brugt lang tid på at finde autentiske lamper. ”Vognen bruger vi hele sommerhalvåret. Til kortere endagsture, hvor vi bare nyder en frokost i det grønne, men vi kører også gerne længere og tager et par overnatninger i vognen”, afslutter de stolte ejere.
Bilen
Den revolutionerende Morris Minor blev lanceret på et motorshow i London i 1948. Bilen var designet af et team ledet af Alec Issigonis, manden der senere designede Mini’en. I 1953 kom en stationcarudgave af Minor’en på markedet – Traveller, med det velkendte træskellet som bar de udvendige dele. Resten af bilen blev lavet af aluminium og stål. Næstefter Holland var Danmark største eksportmarked. Bilen er en sjov klassiker, billig at anskaffe og køre i, simpelt bygget, teknisk robust og alle reservedele produceres stadig, hvorfor mange i dag kører rundt i en renoveret Morris Minor.
Vognens indretning
MKP’erne er meget forskellige indvendig. Det skyldes, at man kunne bestille dem indrettet helt efter behov og pengepung. Jeg fik lov at låne Lene og Michaels vogn et par dage til en fotooptagelse og indrettede den med tekstiler i herlige røde og grønne sommerfarver. Briksen til venstre er polstret i Water Garden fra Zoffany. Briksen til venstre er beklædt med quiltet lysegrønt tæppe fra GreenGate. I loftet hang jeg florlet hvidt broderet stof fra Ralph Lauren.
Photos by Stuart McIntyre, Text and Styling by Katrine Martensen-Larsen