Bjælkehytten her fotograferede Stuart McIntyre og jeg for 10 år siden. Den ligger ikke så langt fra mit eget sommerhus – lidt tilbagetrukket på kyststrækningen mellem Klint og Rørvig. Reportagen er igennem årene solgt til magasiner over hele verden. Den har været vist i blandt andet Australien, USA, Holland, Tyskland, England, Sverige, Norge og Danmark. Jeg vil tro det er den reportage jeg har solgt flest gange. Se her hvorfor.
I bugten mellem Klint og Rørvig, nærmere bestemt Vesterlyng, ligger et gammelt bjælkehus med græs og kornblomster på taget og putter sig i engen. Går man langs vandet, skal man helt op i klitten for at få øje på det smukke hus. Historien fortæller, at sommerhusene langs kysterne ved Odsherred opstod efter Hornbæk var blevet for civiliseret for dem der for alvor dyrkede friluftslivet og søgte den vilde natur. De søgte længere vestpå. Først til Tisvilde og Tibirke Bakker og siden ud langs Odsherreds kyster.
Gedigne materialer og smukke proportioner
Huset er fra begyndelsen af 1900 og har igennem generationer været i samme families eje. Udvendigt er Granhytten beklædt af gennemskårne granstammer, – hvorfra husets navn formodes at komme. Der ligger nemlig ingen grantræer i umiddelbar nærhed af Granhytten. Oprindeligt var granstammerne malet brune, mens døre og rammerne omkring vinduerne var grønne. Indenfor var væggene beklædt med ubehandlede profilbrædder, – brædder som igennem årene var gulnet en del. Men huset er bygget i gedigne materialer og proportionerne er fantastiske. Hele herligheden trængte bare til en kærlig hånd, – og ville i den grad nyde gavn af en opfriskning.
Skarpe finesser
Da huset fik nye ejere i 1998, var første projekt at male alle vinduer, vindskeder og døre hvide. Husets finesser blev dermed gjort skarpere. Mest iøjnefaldende kom det til udtryk på de rombeformede vinduessprosser, – der pludselig kom til live. Taget behøvede de nye ejere ikke at røre. Årene havde behandlet det godt, og det var kun blevet smukkere med tiden. Det er normalt svært for kornblomster at trives på græstage, men her er det sjovt nok lykkedes, og tidligt på sommeren vokser der også valmuer på taget.
Over kløften mod vandet og himlen
De nye ejere ønskede også en terrasse mod vandet. Noget der forbandt huset med stranden og vandet. Men en kløft et par meter fra huset var svær at komme forbi. Derfor fandt de på at bygge den lange badebro – der strækker sig fra huset over kløften, mod vandet og himlen. Terrassen og badebroen er bygget i lærketræ, en træsort der bliver smukkere med årene og efterhånden nærmest sølvgrå.
Nordlys
Da den udvendige restaurering var overstået, var det tid til at kigge på det indvendige. De mørke vægge, lofter og gulve forbandt ejerne ikke med dansk sommer. De ønskede at drage det nordiske lys helt ind midt i huset og valgte derfor at arbejde med kystens bløde hvide, sarte blå, grå og grønne nuancer. Gulvene blev afhøvlet og hvidpigmentet. Stuen, spiseafdelingen og havestuen mod vandet blev malet i hvide nuancer, mens en grå/blå tone blev valgt i de sydvendte rum – gangen, det lille tv-rum, soveværelse og gæsteværelse. Kystens andre farver, den søgrønne eksempelvis, blev brugt til detaljer som den malede tallerkenrække. Men den går også igen på bornholmeruret.
Gråt er også en væsentlig del af farvesammensætningen – suppleret som små farveklatter ved de dekorative sølvkander og andre fine sager af sølv og ikke mindst det smukke antikke spejl i stuen. Brugen af kølige vandige farver skaber liv, komplementerer interiøret og binder det hele smukt og uformelt sammen.
Miks af gode ting og lidt ragelse
Ejerne ønskede ikke at indrette med alverdens ragelse. På den anden side blev der lagt vægt på, at et sommerhus er et sted hvor familie og venner kan slappe af. Mikset af arvestykker, gustavianske møbler fra 1700-tallet og sager fundet på lokale loppemarkeder taler for sig selv. Og så effektivt er farveskemaet sammensat, at man nærmest kan dufte den friske havluft gøre en godt.
Photos by Stuart McIntyre, Text and Styling by Katrine Martensen-Larsen