“Ombygningen var ved at tage livet af os, og havde vi vidst hvor omfattende det ville blive havde vi aldrig kastet os ud i det”, fortæller Mille. ”Jeg havde i hvert fald ikke. Nikolai min kæreste er mere cool, så han ville nok gøre det igen, hvis han fik muligheden”, fortsætter hun smilende.
I over et år boede parret rundt omkring hos familie og venner, mens ombygningen stod på– på må og få og i bogstaveligste stand i en kuffert. Det gamle trykkeri i Hellerup skulle forvandles fra hensygnende kontorlokaler til en luftig åben bolig og inspirationen hertil havde Nikolai Bach, den ene halvdel af smykkeproducenterne Cenius & Bach, fundet i Hollywoods filmstudier anno 1950’erne.
Fan af 50’erne
”Jeg er vild med alt fra 50’erne, biler, plakater, skilte, møbeldesign, farverne og musikken”, forklarer Nikolai. Mest tydeligt ser vi det i hans lille hjørnekontor, der er indrettet med et tidstypisk skrivebord, skrivebordslampe, en gammeldags telefon og en globus. På væggen hænger indrammede reklamer fra perioden og i et hjørne står en fin lille sofa polstret i karrygult uldstof. Musikanlægget er også fra midten af forrige århundrede, men det spiller glimrende, forsikrer Nikolai. Snildt ser man for sig en filmproducent sidde og ryge cigar herinde, mens han booker sit crew og sine skuespillere til en kommende blockbuster.
Plads til gæster
Køkkenet er det helt centrale i boligen, der i virkeligheden består af et stort åbent rum med inddelte opholdszoner – dagligstue, spisestue og køkken ud i et og bag to halv-vægge, parrets soveværelse. Kontoret er afskærmet af gamle vinduespartier fra husets oprindelse i 1946, men der er frit ind- og udsyn. Og alt foregår så i øvrigt omkring den store ø der er placeret midt i rummet. Øen indeholder både en kogesektion og en vask – begge dele integreret i en tyk bordplade af rustfrit stål. Skuffe-elementerne fremstår kontrastfyldt med sorte fronter og stålkanter og langs hele endevæggen står et matchende forløb. ”Vi holder en del middagsselskaber herhjemme, og så er der rigelig plads til at alle kan give en hånd med i forbindelse med forberedelserne”, fortæller Nikolai, der selv har monteret hele køkkenet med hjælp fra sin far og familliens ven Leif Oubæk.
Rigelig plads til gæster er der også i den del af rummet, der er indrettet med sofaarrangement. ”Sofaerne har vi fået af Mille´s tidligere arbejdsgiver der havde dem stående i deres kontorer, og som gerne ville af med dem. De er ret primitive, lavet af mdf-plader på hjul, og så med nogle store hynder som jeg polstrede om. Mdf-pladerne har jeg så efterfølgende malet sorte, så det hele ser mere færdigt ud”, forklarer Nikolai. De gamle drejestole i rødbrunt skind har han købt hos Kollund Møbler, mens de petroleumsfarvede frisørstole stammer fra en vintage butik. På gulvet fuldender store gulvpuder fra Roomers det loungeagtige og befriende afslappede look.
Badeværelse som teater
I husets underetage, hvor badeværelser og garderobe er placeret, har parret skruet gevaldigt op for dramatikken. Nærmest som et scenetæppe afskærmer de røde tunge velourgardiner for en praktisk walk-in garderobe. Et fritstående badekar med et armatur er ført op igennem gulvet og så bringer maleriet med sort, hvide og røde tern på væggen samt det lille skuffeelement med hver sin farvede skuffefront, det sidste teateragtige præg på det gennemførte baderum, som Nikolai i øvrigt også selv har lavet.
Photos by Kira Brant, Text and Styling by Katrine Martensen-Larsen